Opdracht: Bedrijfsmanagement Marketing x Out for the win x LDV United
Jaar: 2022
Leerervaring:
Dit project heeft me geleerd dat creativiteit en ideeën soms tijd en geduld nodig hebben. In het begin worstelden we als groep met het vinden van een gemeenschappelijke visie. Het proces verliep moeizaam maar tijdens een late brainstormsessie vlak voor de deadline kwamen alle ideeën samen. We waren trots op onze campagne waar we als groep achter stonden en ontvingen positieve feedback. Deze ervaring illustreert voor mij dat vertrouwen en doorzettingsvermogen belangrijk zijn in het creatieve proces, en dat het eindresultaat de inspanning waard maakt. Ook heb ik ontdekt dat een deadline kan helpen voor de laatste push!
Hoofdboodschap: Ons doel was duidelijk: Bewustwording creëren rond inclusief sporten, het doorbreken van stereotypen en vooroordelen in sportclubs. En sporters en clubs aanmoedigen om volledig achter deze waarden te staan. Dit kunnen ze tonen door een charter te tekenen.
Doelgroep: Dit project was gericht op sporters en sportclubs in Vlaanderen.
Doelstellingen: Onze doelen waren tweedelig: zoveel mogelijk sporters en sportclubs overtuigen om ons charter te ondertekenen en bewustwording te genereren rond inclusief sporten.
Slogan: "A Kick Right into the Stereotypes"
Fase 1 - Stunt:
Een gedurfde start op iconische locaties zoals de Groenplaats in Antwerpen en de Korenmarkt in Gent, waar mensen letterlijk kunnenen opboksen tegen vooroordelen over sport binnen de LGBTQIA+ community. Met vijf boksballen, elk met een eigen vooroordeel en een persoonlijke quote, geven we gezichten aan deze stereotypen.
Bekende Vlamingen zoals Laura Tesoro, Natalia, en Oshin Derieuw ondersteunen onze campagne door het charter te ondertekenen en deel te nemen aan de stunt. Zij delen onze campagnestunt op social media, met een link naar onze websitepagina met verhalen van individuen die de stereotypes uitdagen.
Fase 2 - Mails
Na de stunt versturen we e-mails naar alle sportclubs in Vlaanderen, waarin we de campagne uitleggen en hen motiveren om het charter te ondertekenen. Sportclubs kunnen zelfs een speciale badge verdienen als ze minstens 200 boksbewegingen verzamelen, wat een erkenning word voor hun inzet voor inclusief sporten.
Online
Via ons campagnefilmpje, gedeelde links op social media en actieve deelname van BV's, sporters, en clubs, konden mensen het charter online vinden op de website van Out For The Win. Bezoekers kunnen de boksballen met elks een vooroordeel vinden op de website en deelnemen aan de beweging. Ook hier konden ze een kick geven tegen de boksbal om het charter te ondertekenen. Nadien kan men een 'I kicked it out' GIF op social media met de hashtag #kickthestereotype om anderen aan te moedigen hetzelfde te doen.