Doel: Marketingplan opstellen 
Afstudeerproject: Bedrijfsmanagement - Digital Marketing 
Jaar: 2023
Leerervaring 
Werken aan dit jaarproject heeft bijgedragen aan mijn kennis van Digital Marketing. Het praktisch toepassen van alle aspecten heeft mijn inzicht vergroot en ons de gelegdheid gegeven om onze theoretische kennis in praktijk te brengen. Daarnaast heb ik geleerd dat succesvol samenwerken in groep leuk is wanneer iedereen zijn sterke punten inzet maar ook bereid is om anderen iets bij te leren en nieuwe tools en technieken te ontdekken. 
Tijdens ons afstudeerproject (Digital Marketing) hielpen we Tout En Fleurs naar digitale groei met een digital marketingplan, volgens het SOSTAC-plan. Een zorgvuldige analyse van de huidige situatie resulteerde in een strategisch marketingplan en een inspirerende presentatie die onze klant inzicht en groei bood. 
Ontdek hieronder welke topics aan bod kwamen en hoe we dit aangepakt hebben!
Situatie-analyse
Onze start omvatte een grondige analyse van Tout En Fleurs' huidige situatie. Hiervoor maakten we een grondige content- en social media analyse. We bekeken wat de website op SEO-gebied goed of slecht deed aan de hand van enkele tools zoals Screaming Frog, Google Search Console..., waarbij we focusten op zoekwoorden, posities, kliks, zichtbaarheid, inkomende links en meer. Maar ook de User Experience van de website werd bekeken met enkele tips van Karl Gilis als leidraad. We onderzochten de Google Bedrijfspagina, offline marketing, analyseerden concurrenten en creëerden relevante persona's. Tot slot vatten we onze analyse samen in een SWOT-analyse.
Objectieven
In lijn met onze bevindingen uit de situatie-analyse stelden we objectieven op voor Tout En Fleurs. We stelden duidelijke doelen op volgens het OKR-model, waarbij we realistische key results formuleerden. Onze focus lag ook op de meetbaarheid van onze doelen. Zo kan TEF gericht actie ondernemen om haar doelen te behalen.
De ambitie die we in dit marketingplan samen met TEF hebben geformuleerd is: meer focus leggen op bruiloften aankleden en voorzien van bloemen. Ons doel maakten we meetbaar door ze als volgende te formuleren: ervoor zorgen dat TEF voor 1 november 2023 120 trouwevenementen voorziet van decoratie/trouwboeket.
Strategie
In onze strategie hebben we onze focus gelegd op een doelgerichte aanpak en richtten we ons op verloofde koppels in Vlaanderen die op zoek zijn naar trouwboeketten en decoratie. De nadruk lag vooral op de SEE en Think-fasen, waarbij we zichtbaarheid vergrootten door specifieke content op de website en social media van ToutenFleurs te plaatsen. Denk hierbij aan inspiratie voor trouwboeketten, decoratie... 
Deze aanpak bevordert niet alleen de online vindbaarheid via gerichte zoekwoorden, maar stimuleert ook het overwegen van een afspraak met TEF door een gerichte call-to-action op de website te integreren.
Tactieken 
Na het vaststellen van ons doel en het bepalen van de strategie, hebben we tactieken voorgelegd om Tout En Fleurs te begeleiden naar haar doel. We startten met een zoekwoordenonderzoek en legden contentthema's vast. Voor deze thema's maakten we contentvoorstellen voor op de website met geschikte titels en meta descriptions. Daarnaast werkten we ook een lead magnet en een e-mailmarketingflow uit voor TEF. Verder creërden we enkele voorstellen voor advertentiecampagnes op social media en Google Ads. 
Onze analyse en aanbevelingen voor de website werden geïmplementeerd op een nieuwe Wordpress-website, waardoor de klant een duidelijk beeld kreeg en actief betrokken werd in ons plan.
Actie & Controle
Tijdens het project hebben we drie campagnes opgezet die een week liepen. Met een strategisch verdeeld budget richtten we ons op de campagnes 'Droogbloemen BOFU', 'Verse bloemen BOFU' en 'Droogbloemen algemeen'. Deze campagnes stuurden verkeer naar bestaande pagina's van Tout En Fleurs en konden nog niet bijdragen aan ons vooropgestelde doel. We ontwikkelden campagnegroepen met aantrekkelijke advertenties, gerichte zoekwoorden en zoektypes, samen met uitsluitingswoorden.

TEF meldde dat ze opmerkelijk meer websitebezoekers hadden tijdens deze periode. Met een gemiddelde Click-Through Rate (CTR) van 7,87% zagen we ook dat de interesse in droogbloemen groter was dan in verse bloemen.

ONTDEK MEER VAN MIJN WERK

Back to Top